Organizacja pracy w restauracji – na co zwrócić uwagę?
Na sukces restauracji pracuje się codziennie, przez wiele lat. Aby lokal gastronomiczny wyróżniał się na tle innych oraz miał szerokie grono zaufanych klientów, konieczna jest sumienność w szeroko pojętej organizacji. Wytyczone zasady zawsze wyznaczają pożądane zachowania i tworzą wizję danego miejsca. Osobą, która sprawuje pieczę nad funkcjonowaniem całej restauracji jest najczęściej manager – to na jego barkach spoczywają takie zadania jak sporządzanie harmonogramu pracy, dbałość o regularne zaopatrzenie czy prowadzenie rekrutacji na dane stanowiska. Jak zadbać o lepszą organizację w lokalu gastronomicznym? Przekonaj się, o czym należy pamiętać w tej branży.
Dobór personelu i podział obowiązków – co jest istotne?
Sprawne funkcjonowanie restauracji to zasługa wykwalifikowanego i sumiennego w swoich obowiązkach zespołu. Zatrudnienie odpowiedniej liczby osób, które mają doświadczenie w danej branży to nie wszystko – niezwykle ważne jest także planowanie harmonogramu pracy i sprawiedliwy podział obowiązków. Pracownicy lokalu powinni również przejść szkolenie z zakresu BHP, które czyni miejsce bezpiecznym. Co więcej, zadaniem pracodawcy jest wyposażenie zatrudnionych w odpowiednią odzież pracowniczą, która zapewni kucharzom i kelnerom wygodę w trakcie wielogodzinnej pracy. Warto wspomnieć, że nowoczesny strój pracowniczy zespołu jest wizytówką danego miejsca i oznaką profesjonalizmu.
Obsługa gości w restauracji – jak zrobić dobre, pierwsze wrażenie?
Pierwsze odczucia po przekroczeniu progu lokalu są tym, co często determinuje ogólną ocenę i nastawienie klienta – za ten aspekt jest odpowiedzialna przede wszystkim obsługa kelnerska. W branży gastronomicznej doskonale odnajdują się osoby, które mają wysokie zdolności komunikacyjne, są uporządkowane oraz potrafią doskonale radzić sobie z presją czasu. W przypadku obsługi restauracyjnej ważna jest zarówno profesjonalne zachowanie, jak i schludny wygląd, dostosowany do warunków pracy. Chcąc polepszyć funkcjonowanie całego lokalu, należy zwrócić szczególną uwagę na następujące aspekty:
- Życzliwe przywitanie i ugoszczenie – klienci powinni być powitani uśmiechem obsługi, gdy tylko przekroczą próg lokalu,
- Profesjonalizm – dotyczy zarówno wystroju, jak i zachowania obsługi kelnerskiej, która potrafi odpowiedzieć na pytania gości oraz zaproponować aktualne dania sezonowe lub menu dnia,
- Szybkość obsługi – nawet w zatłoczonym lokalu kelnerzy powinni wykazać się szczególną uważnością, dzięki której są w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich, nawet najbardziej wymagających gości,
- Wystrój i atmosfera miejsca – czyste, zadbane i odpowiednio oświetlone miejsce sprawia, że klienci chętnie spędzają czas w lokalu oraz polecają go swoim najbliższym oraz znajomym,
- Dbałość o detale – zadanie kelnerów jest dopilnować, aby goście mieli na stole dodatkowe przyprawy, oliwę, chusteczki, czy menu w razie chęci domówienia czegoś z karty.
Profesjonalny strój – czy wpływa na funkcjonowanie restauracji?
Stosowny strój personelu to nie tylko wizytówka danego miejsca – profesjonalna odzież pracownicza ma realny wpływ na funkcjonowanie restauracji. Dobrze ubrany kelner zyskuje pewien autorytet i pewność siebie, co przekłada się na jakość jego pracy i obsługę. Dzięki specjalnym elementom odzieży (fartuch kelnerski, zapaska) łatwo jest utrzymać wysoki standard higieny. Jednolita, personalizowana odzież pracownicza jest doskonałym pomysłem na promocję i budowanie silnego wizerunku danej restauracji. Co więcej, wysokiej jakości odzież dedykowana branży gastronomicznej jest stworzona z oddychających i łatwych do czyszczenia materiałów, co ułatwia pracę w wysokiej temperaturze.
Organizacja w restauracji – na co wpływa?
Brak organizacji i zasad w lokalu gastronomicznym prowadzi do niezadowolenia klientów, chaosu oraz napiętej atmosfery między zatrudnionymi – z tego powodu lokal może stać się stresującym miejscem zarówno dla zatrudnionych, jak i samych gości. Restauracja, która chce osiągnąć prawdziwy sukces, musi wykazać się dobrą organizacją – tylko wtedy jest efektywna i spełnia oczekiwania gości. Jak to osiągnąć? Jednym z najważniejszych czynników jest odpowiedni podział obowiązków, który zapewnia sprawną obsługę, zwiększa produktywność oraz minimalizuje ryzyko błędów.